Проблем закаляване/стомана

На приказки около тезгяха. Форум за занаяти, методи, теория, материали свързани с ножарството.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Правила на форума
Във "Майсторски форум" се обсъждат занаяти, методи, технологии, материали, свързани с изработката на ножове.
Моля, преди да бъде зададен въпрос да се прегледат съществуващите теми. Функцията "Търсене" на форума може да Ви е от помощ!
Съобщение
Автор
balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Проблем закаляване/стомана

#1 Мнение от balnazzar » 16 Мар 2018, 17:57

Здравейте,

Нов съм във форума, въпреки, че често чета разни теми в него.
Извинявам се преди това ако тема не е на правилното място.
Един приятел ми даде шина D2 след шлайфане и каляване (1000 гр. и изстинване на въздух, после 2 пъти отвръщане на 230гр.).
Нещо с стомата не е наред. С такава стомана не съм работил (не че имам кой знае какъв опит).
Двете остриета като ги ударя леко едно в друго се получават вдлабнатити в метала. На какво се дължи това ?
Също така е остриетата стоят оксидирани и немогат да се изшлайфат?

Благодаря !

Поздрави,
Петър

DIKISANA
Мнения: 537
Регистриран на: 14 Юни 2014, 13:17

Re: Проблем закаляване/стомана

#2 Мнение от DIKISANA » 16 Мар 2018, 18:23

Тази стомана не се калява така ....и изобщо - не е за начинаещ . Някъде тук има режима за закаляване , пиша от телефона и не мога повече да кажа сега .

balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Re: Проблем закаляване/стомана

#3 Мнение от balnazzar » 16 Мар 2018, 18:47

Това съм следвал.
https://www.westyorkssteel.com/tool-steel/d2/

It is preferable to heat the tools in a controlled atmosphere. If this is not possible, pack hardening is recommended. A reducing atmosphere is desirable. Pre heat the D2 tool steel component to 750-800°C. and allow to soak at this temperature. The tools may then be brought up to 1000-1040°C for air cooling, or 980°C for oil quenching. Soak thoroughly at the temperature for thirty minutes per 25mm of ruling section, then cool or quench accordingly. It is important not to exceed 1040°C when heating for hardening.

Аватар
Wolven path forge
Мнения: 865
Регистриран на: 20 Сеп 2009, 22:59
Местоположение: Плевен
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#4 Мнение от Wolven path forge » 16 Мар 2018, 19:55

Закаляването става между две алуминиеви плочи, а не като размахаш стоманата да си изстине от вятъра. А преди това се увива във фолио от неръждавейка. Общо взето не си направил нищо с това "закаляване". По-добре прсти острието на някой, който разбира и знае как се закалява тази стомана.
Аз не съм мързелив, аз съм енергоспестяващ!
За контакт: 0877 687 955 (Viber и WhatsApp)

balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Re: Проблем закаляване/стомана

#5 Мнение от balnazzar » 16 Мар 2018, 20:06

KirilVM написа:Закаляването става между две алуминиеви плочи, а не като размахаш стоманата да си изстине от вятъра. А преди това се увива във фолио от неръждавейка. Общо взето не си направил нищо с това "закаляване". По-добре прсти острието на някой, който разбира и знае как се закалява тази стомана.
Това,че не съм го сложил във фолио значи ли, че острието вече е бракувано?
Или може да се спаси.

Аватар
Wolven path forge
Мнения: 865
Регистриран на: 20 Сеп 2009, 22:59
Местоположение: Плевен
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#6 Мнение от Wolven path forge » 16 Мар 2018, 20:16

Може да се спаси.
Аз не съм мързелив, аз съм енергоспестяващ!
За контакт: 0877 687 955 (Viber и WhatsApp)

Аватар
tinko
Мнения: 2866
Регистриран на: 13 Яну 2010, 20:57
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#7 Мнение от tinko » 16 Мар 2018, 20:21

Като ги удариш едно в друго е нормално да има вдлъбнатини и по двете. Най вероятно са калени ако наистина са такива температурите може би не идеално но трябва да върши работа. Пробвай да ги пилиш с пила за метал ако се лъзга давай напред. Това с оксидацията ти трябва най вероятно по усърдно търкане.
http://tinkoknives.com/ - за ножари

balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Re: Проблем закаляване/стомана

#8 Мнение от balnazzar » 16 Мар 2018, 20:34

Ами аз чесно казано се съмнявам да са калени като хората, защото вдлъбнатините които се получават са 1-2мм и то с много лек удар.
Дали не трябва да се отвръща още ?
Прикачени файлове
Ето как изглежда ударите от близо
Ето как изглежда ударите от близо
unnamed.jpg (97.52 KiB) Преглеждано 5494 пъти

Аватар
Wolven path forge
Мнения: 865
Регистриран на: 20 Сеп 2009, 22:59
Местоположение: Плевен
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#9 Мнение от Wolven path forge » 16 Мар 2018, 20:45

Ако ще още 100 пъти да го отвърнеш - все тая. Казах ти - стоманата не е закалена, ще да се отвръща. Реално си загрял едно парче няколко пъти без никакъв резултат.
Аз не съм мързелив, аз съм енергоспестяващ!
За контакт: 0877 687 955 (Viber и WhatsApp)

Аватар
woody
Мнения: 7233
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Проблем закаляване/стомана

#10 Мнение от woody » 16 Мар 2018, 21:04

Освен това не се закалява наточено. Трябва да имаш към 1 мм дебелина на режещия ръб. Стоманата иска и безкислородна атмосфера.
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

Аватар
RAZORBLADE
Мнения: 5208
Регистриран на: 06 Юни 2007, 20:01
Местоположение: BG
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#11 Мнение от RAZORBLADE » 16 Мар 2018, 21:55

Съвсем ще объркате човека.
Грешки според мен:
1. Заточени преди закаляване ножове - ефекта е че ръба е прегорял. Спасението е да се махне част от ръба докато стане около 1мм незаточена част в дебелина по ръба и да се тества с пила дали пързаля. Ако е твъдо - да се финишира ножа ( разбирай махане на окиси и довършване на геометрията на ножа до желаното.
2. За температура на закаляване и 1000 градуса работи, но 1020 е препоръчително. Въздух работи, плочи, също, масло също, но с въздух твърдостта ще е една единица по-ниска. Маслото работи най-добре, според мен. Безвъздушна среда не е задължителна, но е предимство. При закаляване ползвам спрей за печки Космос до 700 градуса. Два слоя с нагряване с горелка, за да изгори органичния свързвател и да се задържи боята. Помага за намаляване на окисите, за да не жулиш после като луд.
3. "Боренето" на ножовете е голяма цигания. Ако и двата ножа са с еднаква твърдост, много ясно, че ще се нащърбят, особено след като си ги прегорял, заточвайки ги преди термообработката.
Акълът в главата идва бавно и болезнено. Много е вероятно въобще да не се появи. Тогава ти остава само болката..........

http://nikovknives.com/
Изображение

balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Re: Проблем закаляване/стомана

#12 Мнение от balnazzar » 16 Мар 2018, 22:43

Не ръба съм го заточил след термо обработка обаче мн трудно се шлайфа и точи. Искри няма само пързаля.

Аватар
Митев
Мнения: 1133
Регистриран на: 19 Сеп 2011, 17:44
Местоположение: Добрич

Re: Проблем закаляване/стомана

#13 Мнение от Митев » 17 Мар 2018, 08:00

Тази стомана има 2 температурни режима на закаляване 1030 и 1080 гр , аз лично предпочитам втория с ал. плочи , също така е и важно задържането на тази температура - около 10 мин. /в зависимост от дебелината и големината/ и отвръщането го правя на 180-200гр. става 62 HRC
Ето ти и даташийта ...
http://www.doerrenberg.de/uploads/tx_c1 ... _en_01.pdf
Если человек идиот -это надолго

Аватар
RAZORBLADE
Мнения: 5208
Регистриран на: 06 Юни 2007, 20:01
Местоположение: BG
Обратна връзка:

Re: Проблем закаляване/стомана

#14 Мнение от RAZORBLADE » 17 Мар 2018, 08:58

balnazzar написа:Не ръба съм го заточил след термо обработка обаче мн трудно се шлайфа и точи. Искри няма само пързаля.
Щом трудно се точи, значи си постигнал резултат. Виж как работи и ако е ок, слагай дръжката.
Акълът в главата идва бавно и болезнено. Много е вероятно въобще да не се появи. Тогава ти остава само болката..........

http://nikovknives.com/
Изображение

balnazzar
Мнения: 8
Регистриран на: 16 Мар 2018, 17:49

Re: Проблем закаляване/стомана

#15 Мнение от balnazzar » 17 Мар 2018, 11:22

Благодаря Ви за съветите. Мисля да повторя ТО и да закаля в масло.
Единственото което ме притеснява е това подбиване като ги ударя много леко един в друг, дори и с друг нож който е наточен като за бръснене на него му няма нищо, а на тези остават следите от снимката. Случвало ми се е и с друга стомана (лист за рязане на камък).

Поздрави,
Петър

Публикувай отговор