Закаляване/отвръщане

На приказки около тезгяха. Форум за занаяти, методи, теория, материали свързани с ножарството.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Правила на форума
Във "Майсторски форум" се обсъждат занаяти, методи, технологии, материали, свързани с изработката на ножове.
Моля, преди да бъде зададен въпрос да се прегледат съществуващите теми. Функцията "Търсене" на форума може да Ви е от помощ!
Публикувай отговор
Съобщение
Автор
asenvr
Мнения: 361
Регистриран на: 18 Мар 2009, 22:27

Re: Закаляване/отвръщане

#616 Мнение от asenvr » 15 Май 2020, 13:25

Пробвай. *DRINK*

Аватар
RAZORBLADE
Мнения: 5208
Регистриран на: 06 Юни 2007, 20:01
Местоположение: BG
Обратна връзка:

Re: Закаляване/отвръщане

#617 Мнение от RAZORBLADE » 19 Май 2020, 07:59

Такъв силикон се ползва ако искаш да правиш зонова закалка на въглеродна стомана - маже се гърба дебело. Ако слоя е дебел, ще намали скоростта на охлаждане при закаляване и може да смъкне твърдостта. За цяло острие не мога да кажа, защото не съм пробвал лично, но ако може да се нанесе много тънък слой и да не падне при нагряването, може и да стане. Трябва проба. Не е гаранция, че ще предпази от обезвърглеродяване обаче, вероятно само от нагар.
Акълът в главата идва бавно и болезнено. Много е вероятно въобще да не се появи. Тогава ти остава само болката..........

http://nikovknives.com/
Изображение

Venko_g
Мнения: 40
Регистриран на: 11 Дек 2013, 21:50

Re: Закаляване/отвръщане

#618 Мнение от Venko_g » 19 Май 2020, 16:48

Пробвах. Снимки преди и след.

1. Използвах подобен материал на друга фирма (трябва да погледна производителя). Не е силикон а някаква смес за запълване на фуги. При изсъхване седи твърдо все едно на циментова основа.

2. По време на нагряването сместа не падна, но имам усещане че на места беше нанесена твърде тънко. Преди нанасяне заготовката беше изшкурена на грид 60.

3. В момента пека ножа във фурната. Не зная дали и доколко се е закалил. Стоманата е 1.2235. При отвръщане на 275 гр би трябвало да стане някъде около 59 твърдост според спецификациите на марката. Дали е толкова божа работа.

По ръба на ножа цвета е матово сив, а навътре в острието кафенее. Дали е проблем и на какво се дължи не ми е ясно.

Изображение
Изображение

asenvr
Мнения: 361
Регистриран на: 18 Мар 2009, 22:27

Re: Закаляване/отвръщане

#619 Мнение от asenvr » 19 Май 2020, 18:09

Ако е 59HRC би трябвало да драска стъклена бутилка,буркан,ит.н.

Venko_g
Мнения: 40
Регистриран на: 11 Дек 2013, 21:50

Re: Закаляване/отвръщане

#620 Мнение от Venko_g » 20 Май 2020, 09:40

По скоро не успява да задере стъкло. Та може и да съм го прецакал. Интересно къде съм объркал.

1. Импровизирана пещ.
2. Нагряваме пеща до 810 (по спецификациите на стоманата)
3. Отварям камерата - поставям заготовката - затварям. Температурата е пада на датчика до около 690
4. Нагрява пак до 810 - относително бързо.
5. Изчаквам няколко минути на температурата.
6. Вадя и пускам в масло.
7. После отгрявам на 275 около 4 часа.

При отгряването все пак по стоманата се натрупа някакъв тънък слой окис и почерня изцяло.

Жалко че не мога да го тествам каква му е твърдостта.

Все пак има отговор на първия въпрос - дали подобен материал може да свърши работа.

Аватар
митко_990
Мнения: 1065
Регистриран на: 22 Сеп 2016, 23:00

Re: Закаляване/отвръщане

#621 Мнение от митко_990 » 20 Май 2020, 12:03

Май си прекалил с отвръщането като часове

Аватар
RAZORBLADE
Мнения: 5208
Регистриран на: 06 Юни 2007, 20:01
Местоположение: BG
Обратна връзка:

Re: Закаляване/отвръщане

#622 Мнение от RAZORBLADE » 20 Май 2020, 13:43

Два пъти по един час на 180-220 градуса е оптимално за повечето въглеродни стомани за режещи инструменти, зависи от това каква твърдост се цели. четири часа на 275 е много висока. Като за пружинна закалка е, бих казал, че е около 55-56 единици сега, ако не и надолу.
Акълът в главата идва бавно и болезнено. Много е вероятно въобще да не се появи. Тогава ти остава само болката..........

http://nikovknives.com/
Изображение

Venko_g
Мнения: 40
Регистриран на: 11 Дек 2013, 21:50

Re: Закаляване/отвръщане

#623 Мнение от Venko_g » 20 Май 2020, 16:41

По спецификация на стоманата отвръщане на 200 целзий води до 62 рокуел. Пуснах фурната предполагайки, че 275 (което принципно е малко ниско за пицата, която пекох непосредствено след ножа) ще стигне за стоманата за около 57-58 единици :)

Как определяме продължителността за отвръщане на стоманата?

В друга тема ще пусна подробен доклад за приключенията на пеща модел бета 2 и какво й се случи на 1010 гр *beach* Едва ли е някакво откровение но ме сърби да се похваля със стопените керамики за реотани за печка тип "лъч"

Изображение

Аватар
Wolven path forge
Мнения: 851
Регистриран на: 20 Сеп 2009, 22:59
Местоположение: Плевен
Обратна връзка:

Re: Закаляване/отвръщане

#624 Мнение от Wolven path forge » 22 Май 2020, 07:09

Най-вероятно си намазал прекалено дебело. Аз ползвам подобен силикон (?), когато правя зонова закалка. Той изолира гърба на острието и позволява по-бавното му охлаждане, сравнено с режещия ръб. За да се получи това, което искаш ти, трябва слоят да е МНОГО тънък и равномерен, което няма как да стане. По-добре да го беше наръсил това острие с високотемпературна боя или просто да го беше оставил по-дебело. Другата грешка е прекалено дългото отвръщане - 4 часа на 275 градуса. По-добре а беше направил два часа на по 200 градуса с междинно охлаждане. Това би трябвало да ти даде 1-2 единици под таблицата, но пък острието ще е по-устойчиво на извращения.
Аз не съм мързелив, аз съм енергоспестяващ!
За контакт: 0877 687 955 (Viber и WhatsApp)

Публикувай отговор