Обработка на дърво

На приказки около тезгяха. Форум за занаяти, методи, теория, материали свързани с ножарството.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Правила на форума
Във "Майсторски форум" се обсъждат занаяти, методи, технологии, материали, свързани с изработката на ножове.
Моля, преди да бъде зададен въпрос да се прегледат съществуващите теми. Функцията "Търсене" на форума може да Ви е от помощ!
BUTTON_POST_REPLY
Съобщение
Автор
Аватар
sa4mo
Мнения: 3095
Регистриран на: 03 Юли 2007, 11:25
Местоположение: Бургас, 0888 206 918, 0897 027 107

Re: Обработка на дърво

#601 Мнение от sa4mo » 19 Ное 2010, 21:28

woody написа:Стига глупости, Сачмо. Дърво отсечено преди 5 години да го вариш? Слагаш го под навес или в неотопляемо помещение и след месец ще е готово за работа..
..ми нали съм глЮпав.. :-[ Ама смятам,че по-добре ще е да се набичи на заготовчици, и така да се суши,м?
Пък на майстор Джепето: МАЙ-МАЙ ТЕ ЗАГРИЗА ЗАВИСТТА,А??..пукнат црЪв нямаше в дървото!Дръвчо,..гнила и влажна беше само сърцевината - тя наистина без стабилизация не може да мине..ама една част - по периферията,около 10-ина см дебела - там дето са"оченцата"...МММММ!!!амата,хи - чак пушеше веригата на трионЯ!!Точно тез - периферийните парчета,смятам първи да набича,щот те са си сухи,а?
Когато човек е глупав,то това е задълго...и когато не знае колко много неща са невъзможни - почва...и ги прави...
Всеки се ражда като другите, обаче умира като себе си
Изображение
http://sa4moknives.wordpress.com/

Аватар
woody
Мнения: 7229
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Обработка на дърво

#602 Мнение от woody » 19 Ное 2010, 22:28

Точно тъй.
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

Аватар
Djigit
Мнения: 2781
Регистриран на: 07 Юни 2007, 22:01
Местоположение: Под небето

Re: Обработка на дърво

#603 Мнение от Djigit » 23 Ное 2010, 03:00

Едно въпросче, което мисля, че не е засягано- обработва ли се и по какъв начин брезовата кора за да стане за шайби за дръжки?
НЯМА ВЛАСТ НАД ОНАЯ ГЛАВА ЩО Е ГОТОВА ДА СЕ ОТДЕЛИ ОТ РАМЕНЕТЕ СИ. Хр.Ботев
"Knívleysur maður er lívleysur maður" - Ферьорска мъдрост
Превод: Човек без нож, е човек без душа
Няма "фили" и "фоби", има хора и боклуци.

kalinux
Мнения: 4182
Регистриран на: 19 Ное 2008, 10:35
CONTACT:

Re: Обработка на дърво

#604 Мнение от kalinux » 23 Ное 2010, 10:34

Не по принцип, освен ако не ти е пресъхнала и ще трябва леко овлажняване, за да не се чупи.

Аватар
Agarvaen
Мнения: 1323
Регистриран на: 23 Май 2010, 18:03
Местоположение: Доста из България

Re: Обработка на дърво

#605 Мнение от Agarvaen » 28 Ное 2010, 18:54

Някой работил с круша и праскова? Аз си заделих малко парчетии + един корен от круша. Прасковата дава един много приятен розовеещ оттенък...
"-Да помниш, че езикът на мъжа е като ножа – трябва да излиза от канията само да върши работа, а не за играчка. Щото е остър и може да се порежеш."

Аватар
dido
Мнения: 2865
Регистриран на: 28 Май 2009, 22:47
Местоположение: yambol

Re: Обработка на дърво

#606 Мнение от dido » 28 Ное 2010, 19:15

Крушата е много добра.

Аватар
woody
Мнения: 7229
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Обработка на дърво

#607 Мнение от woody » 28 Ное 2010, 19:53

Вярно, особено дивачките. Плътна и твърда дървесина. Когато е изсъхнала на корен, доста тъмна. За съжаление не е лесно да се извади интересна шарка. Стои доста еднородна.
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

дядоБлаго
Мнения: 2605
Регистриран на: 09 Юни 2007, 19:50

Re: Обработка на дърво

#608 Мнение от дядоБлаго » 28 Ное 2010, 19:59

общо взето всички плодоносни дървета - круша,ябълка,дюла и т.н.имат твърда дървесина,не с кой знае какъв фладер,но пък са чудесни за дърворезби и то по-миниатюрни.ако очаквате невероятна шарка - трудна работа,зависи от къде е взето парчето,но ако човека се намеси с длетото стават невероятни неща.
единственото и достатъчно условие за да повярваш на нечии глупости е ти да си по-тъп от този който ги е казал.

http://diadoblago.ucoz.net

Аватар
Agarvaen
Мнения: 1323
Регистриран на: 23 Май 2010, 18:03
Местоположение: Доста из България

Re: Обработка на дърво

#609 Мнение от Agarvaen » 28 Ное 2010, 20:02

Сега качвам снимките/че не са една и две/ и ще пусна квото съм извадил/направил.
"-Да помниш, че езикът на мъжа е като ножа – трябва да излиза от канията само да върши работа, а не за играчка. Щото е остър и може да се порежеш."

Аватар
Agarvaen
Мнения: 1323
Регистриран на: 23 Май 2010, 18:03
Местоположение: Доста из България

Re: Обработка на дърво

#610 Мнение от Agarvaen » 28 Ное 2010, 20:09

http://picasaweb.google.com/11317944297 ... 026/DVsImG#

Те тука съм ги качил...Относно каракулака имам и едно питане - тия пукнатини някой има ли идея от какво може да са се получили? Че е от една камара време в рода/аз съм 4-то поколение дето го притежава/.
"-Да помниш, че езикът на мъжа е като ножа – трябва да излиза от канията само да върши работа, а не за играчка. Щото е остър и може да се порежеш."

Аватар
stoycho.dadao
Мнения: 202
Регистриран на: 10 Фев 2010, 18:19
Местоположение: пловдив

Re: Обработка на дърво

#611 Мнение от stoycho.dadao » 28 Ное 2010, 20:22

woody написа:Вярно, особено дивачките. Плътна и твърда дървесина. Когато е изсъхнала на корен, доста тъмна. За съжаление не е лесно да се извади интересна шарка. Стои доста еднородна.
ти онази круша не я ли взе,дето те пратих?
Който нож вади-от нож умира
www.dadao.org

Аватар
Niksana
Мнения: 111
Регистриран на: 23 Май 2010, 21:56
Местоположение: Пловдив

Re: Обработка на дърво

#612 Мнение от Niksana » 02 Дек 2010, 20:50

На вилата дядо ми имаше 2 дъба и 1 бук, преди 3-4 години ги отряза и ги е остави в хамбара и онзи ден като бях видях, че има останало малко и искам да попитам трябва ли нещо да ги обработвам или са изсъхнали?

kalinux
Мнения: 4182
Регистриран на: 19 Ное 2008, 10:35
CONTACT:

Re: Обработка на дърво

#613 Мнение от kalinux » 02 Дек 2010, 20:53

Би трябвало да са сухи, особено ако са били нацепени. Но пак има опасност от свиване на дървото. Най-добре е да си ги накроиш на заготовки и да ги изпечеш хубаво около печката зимните месеци.

Аватар
Niksana
Мнения: 111
Регистриран на: 23 Май 2010, 21:56
Местоположение: Пловдив

Re: Обработка на дърво

#614 Мнение от Niksana » 02 Дек 2010, 22:07

Да нацепени са, отървах ги от изгаряне :D ок ще ги оставя цяла зима до печката, мерси за съвета!

Аватар
Agarvaen
Мнения: 1323
Регистриран на: 23 Май 2010, 18:03
Местоположение: Доста из България

Re: Обработка на дърво

#615 Мнение от Agarvaen » 08 Дек 2010, 13:13

Това не помня, може и от тук да съм го взел, може и да съм го пускал вече...Абе да има инфо...


Тъмножълт кит
Смесват се 30г суха гасена вар с 20г ръжено брашно и 30 г безир, разбъркват се добре и се мачкат, докато се получи жилаво пластично тесто.
Жълто-кафяв кит
Приготвя се пластично тесто от равни части пресят фин прах от червена тухла, оловен окис (оловна глеч) и ленено масло или безир. Дупките или цепнатините по дървото, преди да се запълнят, трябва да се намажат с ленено масло.
Байцовете се нанасят обикновено топли, за да попият по-добре. Нанасят се с мека четка или гъба равномерно, без да се повтаря. Нанасянето става по посока на жилките на дървото. При отвесни плоскости то трябва да започва отдолу нагоре. Трябва да се знае, че чрез байцването дървото само се оцветява и байцът в никакъв случай не го предпазва от износване, стареене или от действието на атмосферните влияния. Тъкмо обратното, изсъхналият байц е много чувствителен спрямо влагата. След като изсъхнат напълно, байцваните повърхности трябва да се лакират 2-3 пъти с безцветен лак. След изсъхване на първия, респ. на втория пласт лак повърхността трябва леко да се шлайфа.
Ето и някои рецепти за различни видове байц:
Кафяв байц от зелени орехови черупки
Зелените орехови черупки се оставят на влажно място малко да позагният, вследствие на което те почерняват. След това се варят в мека вода и получената отвара се прецежда и загрява,
докато се сгъсти. Преди употреба гъстата течност се разрежда с вода и към разтвора се прибавя малко калцинирана сода или калиев карбонат (около 10-15г). Последните могат да се заменят с разтвор, получен, като се вари дървесна пепел във вода и се прецеди през гъсто платно.
Сух кафяв байц от зелени орехови черупки
Слабо загнили орехови черупки се изсушават на сянка и се стриват на ситен прах, който се съхранява в добре затворени съдове на тъмно място. Преди употреба прахът се вари във вода, прецежда се, отварата се смесва с малко сода или поташ и полученият разтвор се употребява за байцване.
Ако намазаната с орехов байц затоплена дървесна плоскост след изсъхване се намаже с разтвор от 10г калиев бихромат в 50 см3 кипяща вода, тя придобива червеникав цвят. Ако вместо калиев бихромат се употреби разтвор от разредена оцетна киселина или разтвор от зелен камък (железен сулфат), повърхността придобива сивкав оттенък.
Друг вид кафяв байц
В 1л мека вряща вода се разтварят 50 - 100г кристална сода (сода за бъчви или сода за пране) или 25 - 50г поташ. След 10 мин. към разтвора се прибавя каселска кафява боя, която в продължение на 1 - 2 часа при слабо загряване оцветява содовия разтвор. След като изстине, бистрият разтвор се отлива или се прецежда. Употребява се за байцване горещ.
С този байц се наподобява американски орех върху липа, бреза и бял орех, а разреден с вода, служи за имитация на стар дъб и обикновен орех върху буков материал.
Наподобяване на махагоново дърво
Полираната дървена плоскост от бреза, бряст, ела или бор се байцва с разредена азотна киселина и след това повторно се полира с оцветена политура от шеллак.
Кафяв байц от калиев перманганат
Разтварят се 50г калиев перманганат в 1л топла вода. С този разтвор се намазва дървената плоскост посредством четка от лико или памучен парцал (четката от четина се поврежда).
Този вид байц трябва да се приготвя непосредствено преди употребата му, защото при стоене се променя. Ако байцваната, повърхност стане светла, байцването се повтаря, а ако е станала
много тъмна, тя може да се осветли, като се намаже с разредена солна киселина (10см3 солна киселина в 200см3 вода). След като се намаже със солна киселина, повърхността се измива с вода.
За да не се образуват петна при байцването с калиев перманганат, 5 мин. след това повърхността се избърсва с влажна гъба. Този байц е траен спрямо светлината и въздуха, но не и спрямо киселините, което му свойство се използва за рисуване (интарзия) върху байцваната повърхност.
Байц от калцинирана сода и танин
Предназначената за байцване повърхност се намазва с раз-твор от 75г калцинирана сода или 35г поташ, разтворени в 1л вода. След като повърхността изсъхне, тя се намазва с разтвор на 60г танин в 1л вода. Цветът на байца се проявява след 30 до 60 мин. Този байц е добър за дъбов материал.
Байц от зелен камък (железен сулфат)
Дървената повърхност се намазва с разтвор, приготвен от 200г зелен камък в 1л вода. След като изсъхне, повърхността се намазва с разтвор от 25г танин в 1л вода. Цветът на байца (тъмнокафяв до кафяво-черен), се проявява след 30 до 60 мин.
Байцване с варно мляко
Ако дъбово или друг вид дърво, съдържащо повече танин, се намаже с варно мляко (гасена вар) и се остави да изсъхне, то се оцветява светлокафяво. Ореховото дърво става зеленикаво-кафяво.
Оцветяване с амонячен разтвор
Ако се намажат с 12% -ен разтвор от амоняк дъбови, орехови или други дървени плоскости, съдържащи повече танин, те се оцветяват сиво-кафяво. Байцването с газообразен амоняк става по-равномерно, тъй като трй прониква по цялата повърхност еднакво и не се образуват петна. За тази цел шлайфаният и добре почистен предмет се поставя в плътно затварящ се сандък или в малка стаичка и се излага на действието на амонячни пари в про-дължение на 18 - 24 часа. Необходимият за целта газообразен амоняк се получава от 25% -ен амонячен разтвор, който се разлива в чинийки, поставени в сандъка или в стаичката около предметите за байцване. При студено и влажно време амонякът излита от разтвора по-трудно и за да се ускори отделянето му, в чинийките се поставя по една бучка негасена вар. Ако дървото
не съдържа достатъчно танин или ако искаме то да се оцвети по-тъмно, предварително го намазваме с разтвор от 100г танин в 1л вода и го оставяме да изсъхне, преди да го подложим на действието на амонячните пари.
Забележка. Концентрираният 25% -ен разтвор от амоняк отделя пари, които силно дразнят очите и носа. Поради това е необходимо да се работи с марлена маска и гумени ръкавици.
 
"-Да помниш, че езикът на мъжа е като ножа – трябва да излиза от канията само да върши работа, а не за играчка. Щото е остър и може да се порежеш."

BUTTON_POST_REPLY