Коване на вграден болстър

Всичко за коването на ножове и не само. Работилница, инструменти, похвати и обсъждане.

Модератори: Djigit, Rigor Mortis

Съобщение
Автор
rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Коване на вграден болстър

#1 Мнение от rosenmina » 21 Фев 2019, 20:04

Здравейте. Окепазих 3 почти готови заготовки, и всичките по един и същи начин - изкованата дръжка или острието се чупи точно до болстъра :/ Само един хвана дикиш, и то защото беше късо и много дебело острие. Това става, защото там където съм набил за болстъра, става концентратор на напрежение и като завъртя острието след като съм изковал вече едната страна /острието или танга/и захвана за изкованата част, точно там започва малко да се гъне, докато кова другата част...... Пробвах с по-плитко набиване за болстъра-пак така става. Опитах с охлаждане с вода на мястото локално-оздържа малко повече, ама накрая пак ..... Остана да пробвам да наклепам танга и острието първо и накрая да набивам за болстъра, и след това да изравня, ама има да се гъне като змийъ, като е вече наковано от двете страни. Дайте акъл моля.

Аватар
woody
Мнения: 7245
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Коване на вграден болстър

#2 Мнение от woody » 21 Фев 2019, 20:46

Това, което правя аз е следното: Изковавам острието с 2 - 3 см по-дълго, отколкото ми трябва. След това с флекса изрязвам излишното от тези 2-3 см. и накрая заварявам опашка, задължително от не каляема стомана. До момента не съм имал проблеми при този подход. Винаги разковавам завареното място, докато е още червено. Това ми позволява, ако реша да сменя проекта, да коригирам наклона на опашката на студено.
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#3 Мнение от rosenmina » 21 Фев 2019, 22:23

Мерси за горното :) Пробвал съм го веднъж-два пъти. И това със заварката може да свърши работа с вградения гард и проблема със скъсването. По-малко чукане - по малко гънене. Незнам що ми са щеше да е цялата дръжка кована - едно време не са имали електрожени. Ама в крайна сметка сигурно така ше заходя :) Благодаря пак.

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#4 Мнение от rosenmina » 21 Фев 2019, 23:25

Незнам дали обясних добре :) За коване на ядката става дума.

Аватар
woody
Мнения: 7245
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Коване на вграден болстър

#5 Мнение от woody » 22 Фев 2019, 20:27

Е, тогава аз не съм разбрал. :D Това си е съвсем друга работа. Има си там една джаджа с Ф от горната и от долната страна на желязото, което ковеш. Не би трябвало да се къса, освен ако не си го прегрял. Мисля, че сега през май на Сопот ще трябва да го видим тоя проблем, че така по записки е умряла работа. *DRINK*
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#6 Мнение от rosenmina » 23 Фев 2019, 11:54

Здрасти пак. Имам я аз джажата. Даже няколко имам с различни фи-та. Самото вкопаване го правя прилично симетрично. Т.е. Самата ядка я оформям добре. След това добре изковавам /по моите критерии поне де.../ и танга /или пък респективно острието/ до дебелина, малко по-голяма от необходимото, за да мога да я остържа после. След това обаче, като завъртя и захвана с ковашките клещи изкованата част, за да изкова другата част, от другата страна на ядката, не след дълго ми се къса от към страната която съм захванал, точно до ядката. Абе, както каза, в Сопот, ако успея тая година да се закача, ше видя как се прави...

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#7 Мнение от rosenmina » 23 Фев 2019, 11:58

http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925346
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925345
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925343
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925344
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925347

Опитах и на ръбът на наковалнята да го правя болстъря, за да усетя как едно време старите са го правели, ама бързо се отказах - голяма мъка за да стане точно. След много практика ше се получи, ама защо като има джажата с фи-тата.

А къде и как се къса ше снимам днес и ще покажа.
Поздрави.

Аватар
dido
Мнения: 2865
Регистриран на: 28 Май 2009, 22:47
Местоположение: yambol

Re: Коване на вграден болстър

#8 Мнение от dido » 23 Фев 2019, 20:58

Ще стане, но можеше да звъннеш. Правилните инструменти ги имаш, въпрос на време е.

Аватар
woody
Мнения: 7245
Регистриран на: 06 Дек 2008, 22:15
Местоположение: София

Re: Коване на вграден болстър

#9 Мнение от woody » 23 Фев 2019, 21:08

Най-честата причина за такова късане е, че заготовката ти не е успоредна на наковалнята. По този начин при всеки удар имаш кривене, после изправяш и накрая се къса. Имам си един чирак в момента, дето по този начин непрекъснато къса заготовката от пръчката на която е заварена. Кога ли ще му обруля ушите? :D
Пътечка към сайта ми:............... http://www.mk-jewel.com/index-bg.html[/url]

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#10 Мнение от rosenmina » 23 Фев 2019, 21:19

Дидо, не ти са е разминало звънкането :Д Ай да са постопли-добре си дошъл да пробваш газовата дали ще ти допадне.
Уди, то когато заготовката е с правилна форма, лесно се държи успоредно на наковалнята, ама аз все някакви боклуци ползвам. В последния случай копиевидна пила с квадратен профил :О Ми то няма наместване....Ама явно това е причината.
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38925419

Аватар
dido
Мнения: 2865
Регистриран на: 28 Май 2009, 22:47
Местоположение: yambol

Re: Коване на вграден болстър

#11 Мнение от dido » 24 Фев 2019, 09:49

По снимката, не че се вижда ясно, но ми прилича на прегряване. И ако си започнал да го млатиш веднага, така се чупи. Отделно, че пиличките искат по-ниска температура на коване.

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#12 Мнение от rosenmina » 01 Мар 2019, 20:06

Ахаааа-фанах му цаката ;)
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38931943
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38931942
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38931941
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38931940
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38931939
Техннологичната последователност била различна :) Ся остава да врънкам да ми се подскаже, защо аджеба не можах да издърпам достатъчно материал от острието, за да мога да го направя под 90 градуса и малко по-широко до ядката, както е на каракулаците.... =-O
Може би ако се тръгва от шина, а не от Фи/както в сучая/ ше има повече материал за изтегляне?! Дидо, какъв профил ти е суровия материал?

Аватар
dido
Мнения: 2865
Регистриран на: 28 Май 2009, 22:47
Местоположение: yambol

Re: Коване на вграден болстър

#13 Мнение от dido » 01 Мар 2019, 22:04

Пръчка ф20, достатъчно е за острие 30/33мм. Със шина няма да можеш да го направиш.

rosenmina
Мнения: 51
Регистриран на: 02 Апр 2018, 22:19
Местоположение: гр.Ямбол

Re: Коване на вграден болстър

#14 Мнение от rosenmina » 01 Мар 2019, 22:50

Заготовката ми е с 28-29 мм широчина. Понеже малко е дебелка на гърба, да речем, че още милиметър-два мога да я увелича. И аз с Фи 20 - сребрянка опитвам /благодарско на DrVet за материала :) /, да речем, че съм попрегорил малко материал понеже нямам опит. А долу показвам снимка на каракулак /взета от нета/ и зоната която аз не мога да докарам, и снимка на мойта заготовка със зоната, която не мога да докарам като на този от нета.
Много го чуках насам-натам, под 45 градуса, плоско, абе както можах въобще, ама не можах да довлека това закръгление до болстъра, така, че да мога да го резна и да стане прав ъгъл надоле :О Та за тва ако има лекарство....
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38932125
http://rosenmina.snimka.bg/other/razni.5124865.38932126
Балъшки са ми питанията, ама толкоз ми е акъла :) Днес са сетих, че имам 2 горелки на печката и мога да махна едната за да загрява локално и да не прегаря, ама ми трябваха 4 окепазени да се сетя :Д

Аватар
dido
Мнения: 2865
Регистриран на: 28 Май 2009, 22:47
Местоположение: yambol

Re: Коване на вграден болстър

#15 Мнение от dido » 01 Мар 2019, 22:58

Много сложно го правиш, а всъщност доста по-простичко се прави.

BUTTON_POST_REPLY